Frankrike i förvandling

Frankrike i förvandling 150 150 Tomas Lindbom

Jérôme Fourquet är ett känt namn i Frankrike för sina analyser i böcker och i tv kring den sociologiska och politiska utvecklingen i landet. Han har sin förankring i analysföretaget Ifop men som flera andra politiska sociologer lever han ett eget liv i medierna med ständigt nya resonemang kring den franska nutiden. Senaste boken Métamorphoses françaises är den senaste i raden av  böcker från hans penna.

Fourquet beskriver ett samhälle i snabb förvandling. Han iakttar fyra viktiga förändringar som i varje fall kan beskrivas som radikala i ett perspektiv av ett halvt sekel. En avkristning som nu kan kallas definitiv. En försvagning av Frankrike som industriland för att istället bli ett land för konsumenter. Den egna befolkningen såväl som turisterna som blivit en avgörande intäktskälla för landet. En amerikanisering av livsstilen och immigrationen.

Avkristningen och den muslimska invandringen utgör inga kommunicerande kärl men under en period som sträcker sig över de senaste decennierna går det att utläsa ett och annat bara genom att studera förnamnen på nyfödda fransmän. Drygt vart femte får i dag ett muslimskt förnamn medan Marie trängts tillbaka till den grad att knappt några barn längre döps till det namn som varit så centralt i den latinska katolska världen att även män burit det som andranamn . Dopfrekvensen minskar snabbt, från 82 procent år 1961 till 27 procent 2018.

Fransmännen har varit stolta över sina industrier men kan i dag notera hur dessa företag stängts och hur istället turistorienterade företag växer. Ett exempel är förstås Eurodisney som blivit en magnet för utländska – och franska – turister men som också visar på amerikaniseringen av landet.

Två av tre fransmän menar i dag, enligt en opinionsundersökning, att Frankrike går åt fel håll och att landet bör återvända till en svunnen tid. Den siffran har ökat. Fransmännen är i högre grad än de flesta länder kritiska till globaliseringen som ses som en orsak till den utveckling som uppfattas som betänklig av så många. Fransmännen må vara moderna i många avseenden och har sannerligen spelat en stor roll i utvecklingen av det moderna Europa. Uppenbarligen vill nu många trycka på bromspedalen och återvända till en identitet som värnar klassiska franska värden och producerar fransktillverkade varor.

Jérôme Fourquet beskriver tillståndet i landet och attityderna hos fransmännen. För den modernt sinnade delen av befolkningen är de siffror han presenterar i sin senaste bok, liksom i de föregående, en störning i berättelsen om att Frankrike är på rätt väg. Emmanuel Macron har storstädernas medelklass på sin sida när han och många av de ledande politikerna och höga funktionärer inom statsförvaltningen driver på utvecklingen i mer liberal riktning. Däremot visar det sig att folket i allmänhet har andra perspektiv.

Frankrike har förlorat mycket av sin vitala samhällsdebatt och när de förekommer är den ofta grovt polariserande. Samtidigt finns det alltid intellektuella som vill problematisera utvecklingen. De vill inte minst lyfta fram Jérôme Fourquet som år efter år i siffror beskriver hur vanliga fransmän tänker. Det är siffror som naturligtvis kan negligeras eller tolkas om men som ändå förblir en nagel i ögat på de makthavare som inte vill lyssna på en bred folkopinion. Däremot lär inte Fourquet ändra på de stora dragen i utvecklingen. Landet lär fortsätta sin väg mot ett utpräglat konsumtionssamhälle, en amerikanisering av livsstilen och en ökad splittring av landet i olika öar av skilda befolkningsgrupper. Det gamla Frankrike som var eller påstod sig vara mer enhetligt till sin karaktär blir alltmer uppdelat i mindre kommuniteter med de konsekvenser som det kan medföra.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.