Paris växer
Paris växer https://www.lindbompafranska.se/wp-content/themes/corpus/images/empty/thumbnail.jpg 150 150 Tomas Lindbom Tomas Lindbom https://secure.gravatar.com/avatar/6030df7f1d0fd0568f08062819468dde?s=96&d=mm&r=g- Tomas Lindbom
- no comments
Paris växer. Stadens ledning kämpar för en människovänligare miljö. Med olika medel och nu för att visa ett modernt ansikte mot alla besökare som kommer till OS 2024.
Paris fick alltså till slut uppdraget att på nytt sedan 1924 anordna de olympiska sommarspelen. Det gick inte vägen 2012 när London knep förstaplatsen i hård konkurrens med den franska huvudstaden. Men denna gång var möjligen turen på fransmännens sida eller så hade staden och landet förberett sig bättre.
En modern stad ska ha en fungerande infrastruktur men också en miljö som tilltalar människor. Promenadstråk, särskilt vid vattnen och nära till platser där människor vill mötas. Paris i dag är inte som min ungdoms stad. På 1970-talet dominerade bilarna och det var för parisarna ofta ett bevis på framsteg. Fler bilar betydde att människor hade det gott ställt och att näringslivet blomstrade. I dag är bilden av framgång och framsteg en annan. Visst knorrar en del äldre parisare över att det inte byggs snabba billeder genom stan eller ytterligare motorvägsfiler runt densamma. Och påfallande många privatpersoner använder fortfarande bilen för att ta sig till och från jobbet och för att åka och handla eller göra utflykter inne i stadskärnan. Men medvetenheten ökar samtidigt om att stan behöver fler gågator. Borgmästaren Anne Hidalgo som företräder en ekologiskt medveten vänster har stängt några av bilarnas snabbvägar utmed Seinefloden och där byggt friluftsplatser, till och med små sandstränder, för att göra stan mer människovänlig. Fortfarande är dock miljön dålig. Vissa veckor på året är den så dålig att det införs regler att bara halva bilparken får åka in i stan under en dag Bilar med jämna slutsiffror en dag och med ojämna påföljande.
Inför OS 2024 planerar nu stan att bygga tre broar, inte för att transportera sig utan för att leva, som reklamen från Stadshuset berättar. Dessa broar ska alltså bebyggas med hus. Där ska finnas kaféer och restauranger, butiker och möjligen ett och annat museum eller sportanläggning. Floden Seine inne i Paris är som smalast 30 meter. Det går att bygga en del hus redan på den delen som är smalast.
Enligt planerna kommer broar att byggas mellan Marais och de gamla studentkvarteren, i väster mellan 15 och 16 arrondissemangen och längre österut mellan 12 och 13 arrondisemangen. Alla broar kommer ändå att finnas i centrala Paris. Grundat i erfarenheter från tidigare byggen av liknande passager skulle kostnaden ligga kring 20 miljoner euro för varje bro. Det är säkert mycket lågt räknat. Här kommer inte att sparas på resurser för att ge alla besökare under OS en upplevelse utöver det mesta och frågan för stan är förstås vilka privata investerare och finansiärer som vill gå in och stötta projekten. Frankrikes president har föresatt sig att göra sin nation till Europas främsta igen och Paris borgmästare har säkert ambitionen att göra sin huvudstad till den mest innovativa och i alla meningar upplysta av alla i Europa.
- Posted In:
- Paris
Leave a Reply